Practice what you preach

Wij adviseren onze klanten om hun beslissingen te baseren op feiten. Dat doen we zelf ook. Toen we een naam moesten verzinnen voor onze ontwerpstudio, hebben we een fact-based aanpak gevolgd. Met een verrassende uitkomst.

Als je een eigen bedrijf begint, moet er veel dingen gebeuren. En één daarvan is het verzinnen van een naam voor het bedrijf. Als je met z’n tweeën een studio start, zoek je een naam die voor allebei goed voelt, die past bij je persoonlijke ambities en bij je gezamenlijke doelen. En natuurlijk een naam die goed klinkt, makkelijk schrijfbaar is zonder veel instructies, en goed te onthouden is.
Domeinnnamen en kvk registers moeten natuurlijk gecheckt worden, maar eerst moet je een goede kandidaat naam vinden.

Een dump uit een van de documenten waarin we alle namen die ons te binnen schoten opschreven.

Divergeren in alle richtingen

We hadden heel veel ideeën. De meesten waren niet zo best. We begonnen met alle namen die ons te binnen schoten in de avonduren op te schrijven. Om de zoveel tijd namen we samen de opties door. En we kwamen erachter dat we bij veel woorden nogal verschillende associaties bleken te hebben.

Dat zou dan voor andere mensen ook wel gelden. Hoe voorkom je dat je een naam kiest die alleen maar te snappen is als je tweehonderd namen hebt overwogen? En hoe voorkom je dat je een naam kiest die in de ogen van anderen helemaal niet bij je past?

Een creatieve sessie voor de shortlist

Tijd om de hulp in te roepen van onze partners. Gelukkig zijn zowel Meikes man als Barts vrouw vertrouwd met brainstormtechnieken en ‘creative facilitation’, dus het werd een productieve avond met z’n vieren. We lieten de lijsten voor wat ze waren om samen op zoek te gaan naar woorden die aansloten bij de ambitie die we hadden voor onze studio.

Voorafgaand aan de sessie had Caroline gevraagd onszelf en elkaar te beschrijven. Ook onze partners hadden een karakterschets gemaakt en alles bij elkaar vormde dat een scherp beeld van de kwaliteiten waar we naar op zoek moesten.

De wensen voor een naam waren verder simpel:

  1. kort
  2. begrijpbaar zonder herhaling
  3. makkelijk schrijfbaar - ook als je hem voor de eerste keer hoort

Er zijn veel post-its doorheen gegaan die avond. Behalve productief en gezellig was het ook leerzaam. Omdat we al veel met namen bezig waren geweest, kwamen onze favorieten ergens gedurende de avond wel weer bovendrijven. Maar in de nieuwe context ontstonden ook nieuwe kandidaten en bestaande favorieten kwamen in een ander daglicht te staan.

Aan het eind van de sessie hadden we een shortlist met vier namen:

  • Rex Creative
  • Crux Company
  • Straque
  • mbstudio
We bouwden een online tool zodat de namen van de shortlist getoond werden in een context. Openen

Collectieve intelligentie inschakelen

Nu was het tijd om onze kandidaat-namen te testen. We stuurden de shortlist naar mensen uit onze directe persoonlijke omgeving en vroegen hen om ons één van de namen te adviseren. En te onderbouwen waarom. Als er namen waren die ze ons expliciet afraadden, wilde we ook graag weten waarom.
Omdat namen en woorden anders ogen in een zin, stuurden we een url mee waar de namen random in een zin worden getoond. Namen zijn meer dan logo’s.

We kregen van iedereen een enthousiaste reactie, dus we begonnen meteen te turven. Maar al snel bleek dat de motivaties en onderbouwingen die we kregen bij de adviezen nog veel waardevoller waren. Lang leven kwalitatief onderzoek!

Persoonlijk advies

Er waren significante verschillen tussen de adviezen uit de achterban van Meike en de achterban van Bart. Begrijpelijk, omdat de meeste mensen slechts een van ons kende. Maar wat heel consistent bleek te zijn, was de associatie die men had met de verschillende namen.

‘Straque’ werd bijvoorbeeld door iedereen omschreven als trendy, creatief en chique. Interessant genoeg was dat voor sommigen een reden om de naam te adviseren, en voor anderen een reden om juist een andere naam te adviseren.

‘mbstudio’ werd gekenmerkt als een naam die lekker klinkt, maar vooral helder, nuchter en neutraal overkomt. Sommigen vonden dat saai, anderen juist professioneel.

Het was bijzonder om te zien dat - ondanks de verschillende adviezen - elke naam een erg consistent beeld opriep bij ons panel.

De uitkomst

De adviezen laten duidelijk zien dat de achterban van Meike en Bart andere namen adviseren. Maar ook dezelfde.

Naam Meike Bart Totaal
Rex Creative 3 0 3
Crux Company 3 1 4
Straque 0 5 5
mbstudio 4 4 8

Walk the walk

Er was een winnaar. De runners-up waren heel verschillend voor Bart en Meike. Maar er was één naam die door iedereen werd aangeraden: mbstudio.

Dus zo hebben we ons bedrijf genoemd.

Veel dank aan Govert en Caroline voor de creatieve sessie en alle goede ideeën. En natuurlijk veel dank aan alle familie en vrienden die met ons meedachten en ons hebben geadviseerd bij het kiezen van een naam voor ons bedrijf.

English

is een no-nonsense UX bureau.


Als creatieve ingenieurs houden wij van complexe uitdagingen. We ontwerpen oplossingen die logisch zijn voor gebruikers en focussen op kwaliteit. We kiezen voor een compact bureau, zodat elke klant onze volle aandacht krijgt. Samen brengen wij ruim 20 jaar ervaring mee.

Bart + Meike: ingenieurs met een focus op mensen.
Meike Mak design researcher en UX specialist—industrieel ontwerpen (cum laude), TU Delft. Meike duikt graag diep in de belevingswereld van gebruikers en geeft trainingen in UX research en interviewtechnieken. Ze houdt van bergen, squash en bordspellen en is moeder van Willem.
Bart van Lieshout ontwerper—architectuur (cum laude), TU Delft. Bart werkte 10 jaar als architect aan complexe gebouwen zoals ziekenhuizen. Hij is gefascineerd door grids, typografie en altijd op zoek naar elegante oplossingen. Naast zijn werk zingt Bart als solist in klassieke muziek. Hij is vader van Domino.

Onze specialiteit is fact-based design.


Dat betekent dat we onze ontwerpen baseren op feiten en inzichten. We doen onderzoek naar de behoeften van de mensen die een product of dienst gebruiken. Deze wensen en behoeften brengen we samen met de ambities van de organisatie in de vorm van een concept.


Concept een strategische basis voor het ontwerp. We ontwerpen een oplossing voor de essentie van het vraagstuk. Van hieruit schetsen we de belangrijkste functionaliteiten, zodat de principes en structuur helder worden. De vorm van een concept kan per project sterk verschillen.
Een goed concept is het halve werk. Het is een basis voor het prioriteren en plannen van functionaliteiten, het overtuigen van stakeholders en het maken van een roadmap. Voor agile teams vormt het concept een duidelijke high-level context, essentieel bij grote of complexe projecten.
We beginnen altijd met schetsen en werken met onze klanten van grof naar fijn. Zo kunnen we snel itereren en voorkomen we dat dure stappen opnieuw moeten.

Wij helpen ambitieuze organisaties om online projecten succesvol te maken.


Ons werk is vaak van strategisch belang voor onze klanten, dus we kunnen niet alles laten zien.
  • Ontwerp van online diensten voor pensioenuitvoerder

  • Ideation van inkoopsoftware voor de Rijksoverheid


    Ideation het genereren van ideeën en oplossingsrichtingen. Samen met de inkoopprofessionals van de overheid ontwikkelde we een klikbaar prototype van hoe het inkoopproces in de toekomst gefaciliteerd kan worden.
    Lees meer over dit project.
  • Ontwerp van website en maildienst voor advocaten


    Ontwerp een helder plan van wat er moet gaan komen. Op basis van onderzoek maakten we schetsen, grafische ontwerpen en prototypes. De site is live gegaan in 2017 en samen met het ontwikkelteam werken we agile aan uitbreidingen en verbeteringen.
    Bekijk wat we ontworpen hebben. En waarom.
  • Design Sprints


    Design Sprints een door Google Ventures ontwikkeld format om in 5 werkdagen te komen tot een prototype dat gevalideerd is met gebruikers. De ideale compacte (en goedkope) start van innovatie voor corporates met uitdagingen en ambities.
    Design thinking en teamwork.
  • Concept nieuwe mijn-omgeving van overheidsorganisatie

  • Implementeren van UX research bij sportmerk

  • I.A. van app voor telecomprovider


    Informatie Architectuur ontwerp van de organisatie van informatie. Welke informatie wordt waar getoond? Welke schermen zijn nodig en welke navigatie sluit het beste aan bij wat gebruikers willen doen? Een doordachte I.A. is het uitgangspunt voor het interactieontwerp, layout en grafisch ontwerp.
  • Coaching van in-house UX teams


    UX-rescue hulp voor ontwerp- en productteams die twijfelen of vastlopen. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Of twijfel je of de gekozen richting wel de juiste is. Met de frisse blik van een buitenstaander helpen we teams om het probleem te identificeren en een oplossingsrichting te kiezen, zodat met hernieuwde focus en energie verder gewerkt kan worden.
  • Strategische snelkookpan voor diverse bedrijven


    Strategische snelkookpan In een aantal sessies werken we met alle stakeholders naar een heldere visie op het product of de dienst. Er ontstaat een gezamenlijk overzicht en inzicht in kenlpunten, uitdagingen en kansen.
  • Branding voor tandartspraktijk


    Branding de identiteit van je bedrijf. Je visitekaartje—letterlijk. Wat wil je uitstralen? Welke kernwaarden vormen de basis voor je bedrijf en wat voor huisstijl past daarbij?
    Lees meer over lettertype, layout en logo.
  • Ontwerp en bouw van website voor bridgeclub


    We bouwen met regelmaat zelf websites. Zo houden we onze kennis up-to-date van wat er kan in een browser en hoeveel moeite verschillende dingen kosten. En omdat we vinden dat goede ontwerpen rekening houden met het maakproces. Online producten zijn geen klikbare plaatjes, maar een responsive systeem dat op alle schermgroottes prettig moet werken. Dat vergt kennis van code.
    Illustraties en website voor een bridgeclub.
  • Onderzoek naar OV-chipkaart


    Onderzoek uitzoeken hoe iets werkt. In dit geval hoe de Nederlandse OV-chipkaart werkt voor mensen die internationaal reizen met de trein. Tegen welke problemen lopen de reizigers aan? Begrijpen buitenlanders die per trein ons land binnenkomen wat de bedoeling is? En hoe ze het station uit kunnen komen?
    Bekijk onze bevindingen.
  • Eerste website van mbstudio


    Eerste website altijd lastig. Wat kun je op je site zetten als je eerste project nog moet beginnen en je nog druk bezig bent met het opstarten van je eigen bedrijf in de avonduren?
    Dit hebben wij ervan gemaakt in 2016.
  • Bedrijfsnaam kiezen


    Als je graag beslissingen neemt op basis van feiten, en je adviseert je klanten om onderzoek te doen, hoe kies je dan de naam voor je studio? Fact-based natuurlijk ;) Compleet met schetsen, prototypes en onderzoek.
    Lees het hele verhaal.
  • adidas
  • Arcadis
  • Boom juridische uitgevers
  • Centraal Bureau Rijvaardigheid
  • ING
  • knab
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken
  • Nederlandse Spoorwegen
  • Schaal+
  • Squla
  • Delft University of Technology
  • User Intelligence
  • UX academy
  • uxinsight

Omdat wij geloven dat digitale producten het leven beter kunnen maken.


Waarom je iets doet is minstens zo belangrijk als wat je doet. Wij geloven in human-centered-design: producten en diensten die zijn ontworpen vanuit de mens. Wij vinden dat goede websites, apps en online diensten ons leven makkelijker en prettiger maken. En dat de impact van deze producten op ons leven—en dat van onze kinderen—steeds groter wordt.
Daarom zetten wij graag onze talenten in om digitale producten zo goed mogelijk te maken.

Heb jij een uitdaging? Neem dan contact met ons op.

We denken graag mee en kunnen meestal helpen. Je kan ons mailen via studio@mbstudio.nl