Fact-based ontwerp

Wij ontwerpen niet zomaar wat. We baseren onze ontwerpen op feiten en inzichten. Die verzamelen we door strategisch ontwerponderzoek te doen. Want als we begrijpen wat gebruikers willen bereiken, kunnen we er een beter concept voor ontwerpen.
Deze aanpak kan tijd en geld schelen. Wanneer het ontwerp gebaseerd wordt op meer dan aannames en meningen, is de kans veel groter dat het goed aansluit bij wat de gebruiker nodig heeft.

Hoe werkt fact-based ontwerpen?

Fact-based design kent drie stappen:

  1. We verzamelen inzichten van de business en van de gebruikers, meestal door de juiste vragen te stellen aan de juiste mensen.
  2. We analyseren en komen tot inzichten. En tot de essentie van het probleem.
  3. En dan vertalen we de inzichten naar iets concreets, zoals conceptschetsen, een storyboard of een ontwerp voor een app of website. Afhankelijk van het project.

Wat zijn de voordelen?

Het belangrijkste voordeel van fact-based werken is dat je het proces en het ontwerp niet baseert op uitsluitend een ingeving, wat aannames en een dosis creatief enthousiasme. Je voegt ook inzichten in je gebruikers toe. Hierdoor kun je focussen op wat belangrijk is voor je (toekomstige) gebruikers en kun je zaken weglaten die hiervan afleiden. Met een fact-based concept is de kans groter dat je de ’sweet spot’ weet te raken voor je gebruikers. Fact-based werken resulteert vaak in:

  • minder ontwerpiteraties
  • een slimme focus op de juiste features
  • een snellere ‘time to market’
  • minder gissen
  • makkelijker communicatie met stakeholders

Waarom experts inhuren?

Fact-based concepten maken is niet iets dat je heel vaak doet. Wij wel. En zoals met veel dingen wordt je ook hier beter in als je het vaak doet. En sneller. Dus het inhuren van een fact-based studio scheelt tijd en levert waarschijnlijk betere kwaliteit concepten op. En aangezien het concept een startpunt is voor kostbare processen, heeft de kwaliteit van je concept veel impact.
Wij werken al jaren samen aan fact-based ontwerpen en de toegevoegde waarde van onze complementaire skills vormt het hart van mbstudio. We brengen de volgende kerncompetenties aan tafel:

Een professionele design researcher

Iedereen kan vragen stellen, maar een goed interview houden om erachter te komen wat mensen echt willen is een serieus ambacht.

  • Een professionele onderzoeker helpt bij het opstellen van de juiste criteria voor participanten en ze kent haar weg in de recruitment services die participanten leveren.
  • Ervaring en solide voorbereiding leiden tot interviews met consistente vragen en bruikbare resultaten.
  • Tijdens het interview kan ze de sfeer creëren die nodig is om participanten vrijuit te laten spreken en op die manier tot de inzichten te komen die je nodig hebt.
  • Ze stelt de juiste vragen. Dat lijkt altijd makkelijk, tot je het zelf probeert.
  • Omdat ze onafhankelijk is en geen persoonlijke band heeft met het product of idee, blijft de conversatie open en exploratief.
  • Na afloop van de interviews kan een professionele researcher uit alle gespreksinformatie de patronen en informatie analyseren en komen tot rake inzichten waar je op kan voortbouwen.

Een concept ontwerper

Ontwerpers lossen problemen op. En concept ontwerpers zijn gespecialiseerd in het bedenken van oplossingen op basis van inzichten en ideeën. Het liefst doen we dit samen met de ontwerpers die het concept verder gaan uitwerken, zodat er zo min mogelijk inzichten verloren gaan. Dit is wat een concept ontwerper zoal toevoegt:

  • Voorbereiding: de ontwerper maakt materialen die de researcher kan gebruiken tijdens de interviews om de participanten te stimuleren.
  • Aantekeningen tijdens de interviews.
  • Ideevorming: inzichten kun je niet bouwen, dus direct na de analyse begint de ontwerper de inzichten te vertalen naar concepten en eerste schetsen.
  • Informatiearchitectuur: hij zorgt dat de verschillende onderdelen van het product op een logische manier samenwerken, zodat er een coherent en holistisch systeem ontstaat.
  • Interactieontwerp: Wat begrijpen en verwachten gebruikers? Op welk punt worden dingen (te) gecompliceerd, en hoe zorg je ervoor dat het product logisch en intuïtief werkt voor mensen die het niet kennen?
  • Duidelijkheid: de conceptschets van een ontwerper kan veel duidelijkheid brengen voor iedereen. Waar hebben we het over en hoe gaat het werken. Het zorgt voor nieuwe focus in het proces en voorkomt spraakverwarringen.
  • Inspiratie: zien hoe een creatieve professional aan het werk is met je product en ideeën heeft vaak een aanstekelijk effect. Het ene idee leidt weer tot het andere.

Een solide proces

Elk project is uniek, maar de stappen die leiden tot een succesvol fact-based concept zien er in grote lijnen vaak zo uit:

  1. Kick-off bijeenkomst waar wij alles te weten komen over je business en product. Hier identificeren we problemen en stellen doelen vast met elkaar.
  2. We bereiden de research voor, door participanten werving te regelen, interviews voor te bereiden en de nodige materialen te produceren voor tijdens de interviews.
  3. We doen de interviews.
  4. We analyseren de resultaten en maken een overzicht van de belangrijkste inzichten.
  5. We schetsen eerste ideeën en concepten.
  6. We presenteren de inzichten en eerste ideeën.
  7. We houden een schetssessie met het product team om gezamenlijk en op basis van de nieuwe inzichten alle schermen of stappen van het product in de grondverf te zetten.

Hierna zijn er verschillende mogelijkheden, afhankelijk van de grootte en complexiteit van het project. Soms is het belangrijk om de een team langdurig te ondersteunen met producten als klankreizen, ontwerp principes of persona’s. In andere gevallen kan een ‘design sprint’ de meest efficiënte volgende stap zijn. En vaak is het creëren van gedetailleerdere ontwerpen voor de app of website de volgende stap. Wij doen wat het beste resultaat oplevert.

Fact-based ontwerpen serieus nemen

Al vele jaren doen wij succesvolle fact-based ontwerp trajecten voor grote multinationals en financiële instellingen, kleine bedrijven, cutting-edge telecom providers, ziekenhuizen, non-profit organisaties en universiteiten.

We komen graag langs om de voordelen en mogelijkheden van een fact-based ontwerptraject te bespreken met een goed kopje koffie. Dus als je gelooft dat fact-based ontwerp bij jullie past, bel ons.

English

is een no-nonsense UX bureau.


Als creatieve ingenieurs houden wij van complexe uitdagingen. We ontwerpen oplossingen die logisch zijn voor gebruikers en focussen op kwaliteit. We kiezen voor een compact bureau, zodat elke klant onze volle aandacht krijgt. Samen brengen wij ruim 20 jaar ervaring mee.

Bart + Meike: ingenieurs met een focus op mensen.
Meike Mak design researcher en UX specialist—industrieel ontwerpen (cum laude), TU Delft. Meike duikt graag diep in de belevingswereld van gebruikers en geeft trainingen in UX research en interviewtechnieken. Ze houdt van bergen, squash en bordspellen en is moeder van Willem.
Bart van Lieshout ontwerper—architectuur (cum laude), TU Delft. Bart werkte 10 jaar als architect aan complexe gebouwen zoals ziekenhuizen. Hij is gefascineerd door grids, typografie en altijd op zoek naar elegante oplossingen. Naast zijn werk zingt Bart als solist in klassieke muziek. Hij is vader van Domino.

Onze specialiteit is fact-based design.


Dat betekent dat we onze ontwerpen baseren op feiten en inzichten. We doen onderzoek naar de behoeften van de mensen die een product of dienst gebruiken. Deze wensen en behoeften brengen we samen met de ambities van de organisatie in de vorm van een concept.


Concept een strategische basis voor het ontwerp. We ontwerpen een oplossing voor de essentie van het vraagstuk. Van hieruit schetsen we de belangrijkste functionaliteiten, zodat de principes en structuur helder worden. De vorm van een concept kan per project sterk verschillen.
Een goed concept is het halve werk. Het is een basis voor het prioriteren en plannen van functionaliteiten, het overtuigen van stakeholders en het maken van een roadmap. Voor agile teams vormt het concept een duidelijke high-level context, essentieel bij grote of complexe projecten.
We beginnen altijd met schetsen en werken met onze klanten van grof naar fijn. Zo kunnen we snel itereren en voorkomen we dat dure stappen opnieuw moeten.

Wij helpen ambitieuze organisaties om online projecten succesvol te maken.


Ons werk is vaak van strategisch belang voor onze klanten, dus we kunnen niet alles laten zien.
  • Ontwerp van online diensten voor pensioenuitvoerder

  • Ideation van inkoopsoftware voor de Rijksoverheid


    Ideation het genereren van ideeën en oplossingsrichtingen. Samen met de inkoopprofessionals van de overheid ontwikkelde we een klikbaar prototype van hoe het inkoopproces in de toekomst gefaciliteerd kan worden.
    Lees meer over dit project.
  • Ontwerp van website en maildienst voor advocaten


    Ontwerp een helder plan van wat er moet gaan komen. Op basis van onderzoek maakten we schetsen, grafische ontwerpen en prototypes. De site is live gegaan in 2017 en samen met het ontwikkelteam werken we agile aan uitbreidingen en verbeteringen.
    Bekijk wat we ontworpen hebben. En waarom.
  • Design Sprints


    Design Sprints een door Google Ventures ontwikkeld format om in 5 werkdagen te komen tot een prototype dat gevalideerd is met gebruikers. De ideale compacte (en goedkope) start van innovatie voor corporates met uitdagingen en ambities.
    Design thinking en teamwork.
  • Concept nieuwe mijn-omgeving van overheidsorganisatie

  • Implementeren van UX research bij sportmerk

  • I.A. van app voor telecomprovider


    Informatie Architectuur ontwerp van de organisatie van informatie. Welke informatie wordt waar getoond? Welke schermen zijn nodig en welke navigatie sluit het beste aan bij wat gebruikers willen doen? Een doordachte I.A. is het uitgangspunt voor het interactieontwerp, layout en grafisch ontwerp.
  • Coaching van in-house UX teams


    UX-rescue hulp voor ontwerp- en productteams die twijfelen of vastlopen. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Of twijfel je of de gekozen richting wel de juiste is. Met de frisse blik van een buitenstaander helpen we teams om het probleem te identificeren en een oplossingsrichting te kiezen, zodat met hernieuwde focus en energie verder gewerkt kan worden.
  • Strategische snelkookpan voor diverse bedrijven


    Strategische snelkookpan In een aantal sessies werken we met alle stakeholders naar een heldere visie op het product of de dienst. Er ontstaat een gezamenlijk overzicht en inzicht in kenlpunten, uitdagingen en kansen.
  • Branding voor tandartspraktijk


    Branding de identiteit van je bedrijf. Je visitekaartje—letterlijk. Wat wil je uitstralen? Welke kernwaarden vormen de basis voor je bedrijf en wat voor huisstijl past daarbij?
    Lees meer over lettertype, layout en logo.
  • Ontwerp en bouw van website voor bridgeclub


    We bouwen met regelmaat zelf websites. Zo houden we onze kennis up-to-date van wat er kan in een browser en hoeveel moeite verschillende dingen kosten. En omdat we vinden dat goede ontwerpen rekening houden met het maakproces. Online producten zijn geen klikbare plaatjes, maar een responsive systeem dat op alle schermgroottes prettig moet werken. Dat vergt kennis van code.
    Illustraties en website voor een bridgeclub.
  • Onderzoek naar OV-chipkaart


    Onderzoek uitzoeken hoe iets werkt. In dit geval hoe de Nederlandse OV-chipkaart werkt voor mensen die internationaal reizen met de trein. Tegen welke problemen lopen de reizigers aan? Begrijpen buitenlanders die per trein ons land binnenkomen wat de bedoeling is? En hoe ze het station uit kunnen komen?
    Bekijk onze bevindingen.
  • Eerste website van mbstudio


    Eerste website altijd lastig. Wat kun je op je site zetten als je eerste project nog moet beginnen en je nog druk bezig bent met het opstarten van je eigen bedrijf in de avonduren?
    Dit hebben wij ervan gemaakt in 2016.
  • Bedrijfsnaam kiezen


    Als je graag beslissingen neemt op basis van feiten, en je adviseert je klanten om onderzoek te doen, hoe kies je dan de naam voor je studio? Fact-based natuurlijk ;) Compleet met schetsen, prototypes en onderzoek.
    Lees het hele verhaal.
  • adidas
  • Arcadis
  • Boom juridische uitgevers
  • Centraal Bureau Rijvaardigheid
  • ING
  • knab
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken
  • Nederlandse Spoorwegen
  • Schaal+
  • Squla
  • Delft University of Technology
  • User Intelligence
  • UX academy
  • uxinsight

Omdat wij geloven dat digitale producten het leven beter kunnen maken.


Waarom je iets doet is minstens zo belangrijk als wat je doet. Wij geloven in human-centered-design: producten en diensten die zijn ontworpen vanuit de mens. Wij vinden dat goede websites, apps en online diensten ons leven makkelijker en prettiger maken. En dat de impact van deze producten op ons leven—en dat van onze kinderen—steeds groter wordt.
Daarom zetten wij graag onze talenten in om digitale producten zo goed mogelijk te maken.

Heb jij een uitdaging? Neem dan contact met ons op.

We denken graag mee en kunnen meestal helpen. Je kan ons mailen via studio@mbstudio.nl