Fact-based ontwerp

Wij ontwerpen niet zomaar wat. We baseren onze ontwerpen op feiten en inzichten. Die verzamelen we door strategisch ontwerponderzoek te doen. Want als we begrijpen wat gebruikers willen bereiken, kunnen we er een beter concept voor ontwerpen.
Deze aanpak kan tijd en geld schelen. Wanneer het ontwerp gebaseerd wordt op meer dan aannames en meningen, is de kans veel groter dat het goed aansluit bij wat de gebruiker nodig heeft.

Hoe werkt fact-based ontwerpen?

Fact-based design kent drie stappen:

  1. We verzamelen inzichten van de business en van de gebruikers, meestal door de juiste vragen te stellen aan de juiste mensen.
  2. We analyseren en komen tot inzichten. En tot de essentie van het probleem.
  3. En dan vertalen we de inzichten naar iets concreets, zoals conceptschetsen, een storyboard of een ontwerp voor een app of website. Afhankelijk van het project.

Wat zijn de voordelen?

Het belangrijkste voordeel van fact-based werken is dat je het proces en het ontwerp niet baseert op uitsluitend een ingeving, wat aannames en een dosis creatief enthousiasme. Je voegt ook inzichten in je gebruikers toe. Hierdoor kun je focussen op wat belangrijk is voor je (toekomstige) gebruikers en kun je zaken weglaten die hiervan afleiden. Met een fact-based concept is de kans groter dat je de ’sweet spot’ weet te raken voor je gebruikers. Fact-based werken resulteert vaak in:

  • minder ontwerpiteraties
  • een slimme focus op de juiste features
  • een snellere ‘time to market’
  • minder gissen
  • makkelijker communicatie met stakeholders

Waarom experts inhuren?

Fact-based concepten maken is niet iets dat je heel vaak doet. Wij wel. En zoals met veel dingen wordt je ook hier beter in als je het vaak doet. En sneller. Dus het inhuren van een fact-based studio scheelt tijd en levert waarschijnlijk betere kwaliteit concepten op. En aangezien het concept een startpunt is voor kostbare processen, heeft de kwaliteit van je concept veel impact.
Wij werken al jaren samen aan fact-based ontwerpen en de toegevoegde waarde van onze complementaire skills vormt het hart van mbstudio. We brengen de volgende kerncompetenties aan tafel:

Een professionele design researcher

Iedereen kan vragen stellen, maar een goed interview houden om erachter te komen wat mensen echt willen is een serieus ambacht.

  • Een professionele onderzoeker helpt bij het opstellen van de juiste criteria voor participanten en ze kent haar weg in de recruitment services die participanten leveren.
  • Ervaring en solide voorbereiding leiden tot interviews met consistente vragen en bruikbare resultaten.
  • Tijdens het interview kan ze de sfeer creëren die nodig is om participanten vrijuit te laten spreken en op die manier tot de inzichten te komen die je nodig hebt.
  • Ze stelt de juiste vragen. Dat lijkt altijd makkelijk, tot je het zelf probeert.
  • Omdat ze onafhankelijk is en geen persoonlijke band heeft met het product of idee, blijft de conversatie open en exploratief.
  • Na afloop van de interviews kan een professionele researcher uit alle gespreksinformatie de patronen en informatie analyseren en komen tot rake inzichten waar je op kan voortbouwen.

Een concept ontwerper

Ontwerpers lossen problemen op. En concept ontwerpers zijn gespecialiseerd in het bedenken van oplossingen op basis van inzichten en ideeën. Het liefst doen we dit samen met de ontwerpers die het concept verder gaan uitwerken, zodat er zo min mogelijk inzichten verloren gaan. Dit is wat een concept ontwerper zoal toevoegt:

  • Voorbereiding: de ontwerper maakt materialen die de researcher kan gebruiken tijdens de interviews om de participanten te stimuleren.
  • Aantekeningen tijdens de interviews.
  • Ideevorming: inzichten kun je niet bouwen, dus direct na de analyse begint de ontwerper de inzichten te vertalen naar concepten en eerste schetsen.
  • Informatiearchitectuur: hij zorgt dat de verschillende onderdelen van het product op een logische manier samenwerken, zodat er een coherent en holistisch systeem ontstaat.
  • Interactieontwerp: Wat begrijpen en verwachten gebruikers? Op welk punt worden dingen (te) gecompliceerd, en hoe zorg je ervoor dat het product logisch en intuïtief werkt voor mensen die het niet kennen?
  • Duidelijkheid: de conceptschets van een ontwerper kan veel duidelijkheid brengen voor iedereen. Waar hebben we het over en hoe gaat het werken. Het zorgt voor nieuwe focus in het proces en voorkomt spraakverwarringen.
  • Inspiratie: zien hoe een creatieve professional aan het werk is met je product en ideeën heeft vaak een aanstekelijk effect. Het ene idee leidt weer tot het andere.

Een solide proces

Elk project is uniek, maar de stappen die leiden tot een succesvol fact-based concept zien er in grote lijnen vaak zo uit:

  1. Kick-off bijeenkomst waar wij alles te weten komen over je business en product. Hier identificeren we problemen en stellen doelen vast met elkaar.
  2. We bereiden de research voor, door participanten werving te regelen, interviews voor te bereiden en de nodige materialen te produceren voor tijdens de interviews.
  3. We doen de interviews.
  4. We analyseren de resultaten en maken een overzicht van de belangrijkste inzichten.
  5. We schetsen eerste ideeën en concepten.
  6. We presenteren de inzichten en eerste ideeën.
  7. We houden een schetssessie met het product team om gezamenlijk en op basis van de nieuwe inzichten alle schermen of stappen van het product in de grondverf te zetten.

Hierna zijn er verschillende mogelijkheden, afhankelijk van de grootte en complexiteit van het project. Soms is het belangrijk om de een team langdurig te ondersteunen met producten als klankreizen, ontwerp principes of persona’s. In andere gevallen kan een ‘design sprint’ de meest efficiënte volgende stap zijn. En vaak is het creëren van gedetailleerdere ontwerpen voor de app of website de volgende stap. Wij doen wat het beste resultaat oplevert.

Fact-based ontwerpen serieus nemen

Al vele jaren doen wij succesvolle fact-based ontwerp trajecten voor grote multinationals en financiële instellingen, kleine bedrijven, cutting-edge telecom providers, ziekenhuizen, non-profit organisaties en universiteiten.

We komen graag langs om de voordelen en mogelijkheden van een fact-based ontwerptraject te bespreken met een goed kopje koffie. Dus als je gelooft dat fact-based ontwerp bij jullie past, bel ons.

specialiteit van mbstudio