Tandartspraktijk Klop

Tandartspraktijk Klop is een familiebedrijf dat met aandacht en zorg haar patiënten bedient. Een nieuwe generatie neemt nu het roer over en het bedrijf gaat verder onder een nieuwe naam. Wij ontwierpen een huisstijl en logo.

De communicatie tussen Tandartspraktijk Klop en haar patiënten heeft meestal de vorm van een gesprek bij de balie of aan de telefoon. Daarnaast krijgen patiënten een afspraakkaart mee waarop stickers uit het afsprakensysteem worden geplakt. Ook de rekeningen en verwijsbrieven zijn tekstuele en informatieve documenten. Zaak om een herkenbaar en onderscheidend lettertype te kiezen als fundament voor de huisstijl.

Een lettertype als basis

We zochten een lettertype dat eigentijds is, duidelijk leesbaar, niet te opvallend of trendy, maar wel uniek en herkenbaar genoeg om de identiteit van het bedrijf uit te dragen. Na wat typografische omzwervingen kwamen we terecht bij een Nederlands lettertype van Bold Monday: Nitti Grotesk. Dit eigentijdse lettertype is goed leesbaar, fris en niet te formeel, maar toch professioneel.

Een opvallende keus is de @ van dit lettertype, waar gebruik gemaakt wordt van een andere kleine letter a dan gebruikelijk.

In de lichtere versies levert Nitti Grotesk een elegant en open tekstbeeld dat goed past bij de gewenste uitstraling van het bedrijf. Omdat verwijzingen en recepten vaak maar uit een of twee regels bestaan, zochten we ook een lettertype dat grafisch zijn mannetje staat als er geen grote hoeveelheden tekst zijn. Nitti Grotesk bleek hiervoor zeer geschikt.
Voor zowel het logo als de tekst is Nitti Grotesk Semilight gebruikt. Alleen de kapitaal I is wat aangepast in het logo.

Een herkenbaar woordmerk

We hebben niet gekozen voor een logo in de vorm van een kies of ander gebitsonderdeel. Onze klant wilde een goed leesbaar en herkenbaar woordmerk voor ‘tandartspraktijk Klop’.
Het woord ‘tandartspraktijk’ is lang. Om de leesbaarheid te verbeteren en te komen tot een niet te langgerekt woordmerk, is het opgeknipt in twee regels.

De lijnen tussen de letters geven het logo herkenbaarheid en ritme. Door de naam ‘KLOP’ aan de rechterzijde te plaatsen worden de doorgaande lijnen tussen de letters nog meer benadrukt en komt het zwaartepunt van het logo op een interessantere positie te liggen.

Voor de teksten in brieven, verwijzingen, rekeningen en afspraken vonden we Nitti Grotesk het mooist in 11pt met en regelafstand van 120%. Dat grid vormt ook de basis voor het logo. De letters van het logo zijn groter, zodat de 3 regels van het logo even hoog zijn als 4 regels van de normale tekst. De witruimte tussen de regels volgt uit de gulden snede.

Logo als lineaal

Het ritme van de lijnen in het logo is gebruikt om de positie van de elementen op de pagina te verankeren. Omdat het logo een vaste maat heeft op de pagina (4 tekstregels hoog), kan het gebruikt worden als een lineaal om de andere elementen op de pagina te positioneren.
Aan de bovenzijde is de kleinste maat (1) gehanteerd, zodat een langgerekte bladspiegel ontstaat met veel ruimte. Deze maat bepaald de positie van het baseline grid op de pagina. Dit grid vormt bepaald het verticale ritme van de regels op de pagina. Alle elementen staan op het baseline grid.

Ook aan de linker- en rechterzijde van de pagina is het logo gebruikt om de verschillende elementen te positioneren. Aan de linkerzijde 3 eenheden, aan de rechterzijde 5 en 2.
Op de kleinere A6 kaart die wordt gebruikt om afspraken op te registreren is het ritme vanaf de linkerzijde doorgeteld, omdat de afstand tussen logo en adresblok hier kleiner is en de elementen dus meer met elkaar te maken hebben dan met de rand van het papier.
Bovendien wordt op het kleine formaat het logo in hoogte gereduceerd tot 3 regels van het baseline grid in plaats van 4 regels.

De onderkant van het lijntje dat naast de adressering staat, eindigt aan de onderkant op ⅓ van de pagina. Hierdoor kan het gebruikt worden als vouwlijntje om de pagina netjes in drieën te vouwen.

Een minimaal aantal lijntjes

Het grid van lijnen uit het logo wordt doorgezet in het ontwerp voor het briefpapier. Een tweetal lijnen markeren de positie van het adres en van de website onderaan de pagina.
De onderzijde van de lijn die langs het adres loopt eindigt behalve op het baseline grid ook op ⅓ van de pagina. Hierdoor kan de dit lijntje gebruikt worden als vouwlijn bij het in drieën vouwen van de A4 voor gebruiker in een vensterenvelop.

Behalve briefpapier voor rekeningen, verwijzingen en recepten is er een vensterenvelop ontworpen en een tweetal A6 kaarten. De eerste heeft een staande oriëntatie en wordt gebruikt als afspraakkaart, waarbij de stickers met afspraken op de achterzijde geplakt worden. De tweede heeft een liggende oriëntatie en wordt gebruikt als compliment card of om aantekeningen en andere kleine handgeschreven communicaties op vast te leggen.

Met dank aan Caroline Klop voor de heldere keuzes en het enthousiasme. We wensen je heel veel succes met je mooie bedrijf!

English

is een no-nonsense UX bureau.


Als creatieve ingenieurs houden wij van complexe uitdagingen. We ontwerpen oplossingen die logisch zijn voor gebruikers en focussen op kwaliteit. We kiezen voor een compact bureau, zodat elke klant onze volle aandacht krijgt. Samen brengen wij ruim 20 jaar ervaring mee.

Bart + Meike: ingenieurs met een focus op mensen.
Meike Mak design researcher en UX specialist—industrieel ontwerpen (cum laude), TU Delft. Meike duikt graag diep in de belevingswereld van gebruikers en geeft trainingen in UX research en interviewtechnieken. Ze houdt van bergen, squash en bordspellen en is moeder van Willem.
Bart van Lieshout ontwerper—architectuur (cum laude), TU Delft. Bart werkte 10 jaar als architect aan complexe gebouwen zoals ziekenhuizen. Hij is gefascineerd door grids, typografie en altijd op zoek naar elegante oplossingen. Naast zijn werk zingt Bart als solist in klassieke muziek. Hij is vader van Domino.

Onze specialiteit is fact-based design.


Dat betekent dat we onze ontwerpen baseren op feiten en inzichten. We doen onderzoek naar de behoeften van de mensen die een product of dienst gebruiken. Deze wensen en behoeften brengen we samen met de ambities van de organisatie in de vorm van een concept.


Concept een strategische basis voor het ontwerp. We ontwerpen een oplossing voor de essentie van het vraagstuk. Van hieruit schetsen we de belangrijkste functionaliteiten, zodat de principes en structuur helder worden. De vorm van een concept kan per project sterk verschillen.
Een goed concept is het halve werk. Het is een basis voor het prioriteren en plannen van functionaliteiten, het overtuigen van stakeholders en het maken van een roadmap. Voor agile teams vormt het concept een duidelijke high-level context, essentieel bij grote of complexe projecten.
We beginnen altijd met schetsen en werken met onze klanten van grof naar fijn. Zo kunnen we snel itereren en voorkomen we dat dure stappen opnieuw moeten.

Wij helpen ambitieuze organisaties om online projecten succesvol te maken.


Ons werk is vaak van strategisch belang voor onze klanten, dus we kunnen niet alles laten zien.
  • Ontwerp van online diensten voor pensioenuitvoerder

  • Ideation van inkoopsoftware voor de Rijksoverheid


    Ideation het genereren van ideeën en oplossingsrichtingen. Samen met de inkoopprofessionals van de overheid ontwikkelde we een klikbaar prototype van hoe het inkoopproces in de toekomst gefaciliteerd kan worden.
    Lees meer over dit project.
  • Ontwerp van website en maildienst voor advocaten


    Ontwerp een helder plan van wat er moet gaan komen. Op basis van onderzoek maakten we schetsen, grafische ontwerpen en prototypes. De site is live gegaan in 2017 en samen met het ontwikkelteam werken we agile aan uitbreidingen en verbeteringen.
    Bekijk wat we ontworpen hebben. En waarom.
  • Design Sprints


    Design Sprints een door Google Ventures ontwikkeld format om in 5 werkdagen te komen tot een prototype dat gevalideerd is met gebruikers. De ideale compacte (en goedkope) start van innovatie voor corporates met uitdagingen en ambities.
    Design thinking en teamwork.
  • Concept nieuwe mijn-omgeving van overheidsorganisatie

  • Implementeren van UX research bij sportmerk

  • I.A. van app voor telecomprovider


    Informatie Architectuur ontwerp van de organisatie van informatie. Welke informatie wordt waar getoond? Welke schermen zijn nodig en welke navigatie sluit het beste aan bij wat gebruikers willen doen? Een doordachte I.A. is het uitgangspunt voor het interactieontwerp, layout en grafisch ontwerp.
  • Coaching van in-house UX teams


    UX-rescue hulp voor ontwerp- en productteams die twijfelen of vastlopen. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Of twijfel je of de gekozen richting wel de juiste is. Met de frisse blik van een buitenstaander helpen we teams om het probleem te identificeren en een oplossingsrichting te kiezen, zodat met hernieuwde focus en energie verder gewerkt kan worden.
  • Strategische snelkookpan voor diverse bedrijven


    Strategische snelkookpan In een aantal sessies werken we met alle stakeholders naar een heldere visie op het product of de dienst. Er ontstaat een gezamenlijk overzicht en inzicht in kenlpunten, uitdagingen en kansen.
  • Branding voor tandartspraktijk


    Branding de identiteit van je bedrijf. Je visitekaartje—letterlijk. Wat wil je uitstralen? Welke kernwaarden vormen de basis voor je bedrijf en wat voor huisstijl past daarbij?
    Lees meer over lettertype, layout en logo.
  • Ontwerp en bouw van website voor bridgeclub


    We bouwen met regelmaat zelf websites. Zo houden we onze kennis up-to-date van wat er kan in een browser en hoeveel moeite verschillende dingen kosten. En omdat we vinden dat goede ontwerpen rekening houden met het maakproces. Online producten zijn geen klikbare plaatjes, maar een responsive systeem dat op alle schermgroottes prettig moet werken. Dat vergt kennis van code.
    Illustraties en website voor een bridgeclub.
  • Onderzoek naar OV-chipkaart


    Onderzoek uitzoeken hoe iets werkt. In dit geval hoe de Nederlandse OV-chipkaart werkt voor mensen die internationaal reizen met de trein. Tegen welke problemen lopen de reizigers aan? Begrijpen buitenlanders die per trein ons land binnenkomen wat de bedoeling is? En hoe ze het station uit kunnen komen?
    Bekijk onze bevindingen.
  • Eerste website van mbstudio


    Eerste website altijd lastig. Wat kun je op je site zetten als je eerste project nog moet beginnen en je nog druk bezig bent met het opstarten van je eigen bedrijf in de avonduren?
    Dit hebben wij ervan gemaakt in 2016.
  • Bedrijfsnaam kiezen


    Als je graag beslissingen neemt op basis van feiten, en je adviseert je klanten om onderzoek te doen, hoe kies je dan de naam voor je studio? Fact-based natuurlijk ;) Compleet met schetsen, prototypes en onderzoek.
    Lees het hele verhaal.
  • adidas
  • Arcadis
  • Boom juridische uitgevers
  • Centraal Bureau Rijvaardigheid
  • ING
  • knab
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken
  • Nederlandse Spoorwegen
  • Schaal+
  • Squla
  • Delft University of Technology
  • User Intelligence
  • UX academy
  • uxinsight

Omdat wij geloven dat digitale producten het leven beter kunnen maken.


Waarom je iets doet is minstens zo belangrijk als wat je doet. Wij geloven in human-centered-design: producten en diensten die zijn ontworpen vanuit de mens. Wij vinden dat goede websites, apps en online diensten ons leven makkelijker en prettiger maken. En dat de impact van deze producten op ons leven—en dat van onze kinderen—steeds groter wordt.
Daarom zetten wij graag onze talenten in om digitale producten zo goed mogelijk te maken.

Heb jij een uitdaging? Neem dan contact met ons op.

We denken graag mee en kunnen meestal helpen. Je kan ons mailen via studio@mbstudio.nl