Publiek inkopen

Een digitale interface voor de inkopers van de Rijksoverheid.

De Haagse Inkoop Samenwerking (HIS) doet de inkopen voor de Rijksoverheid. Namens de verschillende ministeries kopen ze bij bedrijven in via raamovereenkomsten, onderhandse of Europese aanbestedingen.
Wij maakten met hen een prototype van hoe hun proces er in de toekomst uit gaat zien.

In de toekomst wil de HIS een digitale interface op hun inkoopprocessen, zodat inkoop experts meer zicht hebben op het proces, lopende contracten en aanwezige expertise bij andere inkopers.
Maar ook om te zorgen dat alle processen verder standaardiseren, de effici├źntie toeneemt, de inwerktijd van nieuwe inkopers korter wordt en de kans op fouten afneemt.

Processen in kaart brengen

In een aantal workshops met inkoop experts van de HIS hebben we hun processen in kaart gebracht en de mogelijke winstpunten van een digitale interface onderzocht.

In de toekomst kijken

We selecteerden twee processen om te demonstreren hoe een digitale interface de werkprocessen kan verbeteren en de inkoop experts kan ondersteunen.

In het concept dat we ontwikkelden staat overzicht over het proces centraal. Het toont aan de linkerzijde de stappen die genomen moeten worden en rechts de details of acties van de geselecteerde stap.

Conceptschetsen voor de interface.

Van schets naar prototype

Het concept hebben we uitgewerkt tot een klikbaar prototype. We ontwierpen een sequentie van schermen die laat zien hoe de applicatie de inkoper helpt om het juiste inkoopproces te kiezen en vervolgens de juiste stappen genereert.
De applicatie geeft elke inkoopadviseur een overzicht van lopende inkoopprocessen en per proces een duidelijk overzicht van welke stappen genomen moeten worden en wat er per stap moet gebeuren.

De linkerkant van het scherm toont de stappen binnen het inkoopproces van een Europese aanbesteding, de rechterkant de details van de geselecteerde stap.

Met dank aan Irma Grooten en Steven Roos voor hun enthousiasme, de constructieve workshops en het gestroomlijnde proces.

English

is een no-nonsense UX bureau.


Als creatieve ingenieurs houden wij van complexe uitdagingen. We ontwerpen oplossingen die logisch zijn voor gebruikers en focussen op kwaliteit. We kiezen voor een compact bureau, zodat elke klant onze volle aandacht krijgt. Samen brengen wij ruim 20 jaar ervaring mee.

Bart + Meike: ingenieurs met een focus op mensen.
Meike Mak design researcher en UX specialist—industrieel ontwerpen (cum laude), TU Delft. Meike duikt graag diep in de belevingswereld van gebruikers en geeft trainingen in UX research en interviewtechnieken. Ze houdt van bergen, squash en bordspellen en is moeder van Willem.
Bart van Lieshout ontwerper—architectuur (cum laude), TU Delft. Bart werkte 10 jaar als architect aan complexe gebouwen zoals ziekenhuizen. Hij is gefascineerd door grids, typografie en altijd op zoek naar elegante oplossingen. Naast zijn werk zingt Bart als solist in klassieke muziek. Hij is vader van Domino.

Onze specialiteit is fact-based design.


Dat betekent dat we onze ontwerpen baseren op feiten en inzichten. We doen onderzoek naar de behoeften van de mensen die een product of dienst gebruiken. Deze wensen en behoeften brengen we samen met de ambities van de organisatie in de vorm van een concept.


Concept een strategische basis voor het ontwerp. We ontwerpen een oplossing voor de essentie van het vraagstuk. Van hieruit schetsen we de belangrijkste functionaliteiten, zodat de principes en structuur helder worden. De vorm van een concept kan per project sterk verschillen.
Een goed concept is het halve werk. Het is een basis voor het prioriteren en plannen van functionaliteiten, het overtuigen van stakeholders en het maken van een roadmap. Voor agile teams vormt het concept een duidelijke high-level context, essentieel bij grote of complexe projecten.
We beginnen altijd met schetsen en werken met onze klanten van grof naar fijn. Zo kunnen we snel itereren en voorkomen we dat dure stappen opnieuw moeten.

Wij helpen ambitieuze organisaties om online projecten succesvol te maken.


Ons werk is vaak van strategisch belang voor onze klanten, dus we kunnen niet alles laten zien.
  • Ontwerp van online diensten voor pensioenuitvoerder

  • Ideation van inkoopsoftware voor de Rijksoverheid


    Ideation het genereren van idee├źn en oplossingsrichtingen. Samen met de inkoopprofessionals van de overheid ontwikkelde we een klikbaar prototype van hoe het inkoopproces in de toekomst gefaciliteerd kan worden.
    Lees meer over dit project.
  • Ontwerp van website en maildienst voor advocaten


    Ontwerp een helder plan van wat er moet gaan komen. Op basis van onderzoek maakten we schetsen, grafische ontwerpen en prototypes. De site is live gegaan in 2017 en samen met het ontwikkelteam werken we agile aan uitbreidingen en verbeteringen.
    Bekijk wat we ontworpen hebben. En waarom.
  • Design Sprints


    Design Sprints een door Google Ventures ontwikkeld format om in 5 werkdagen te komen tot een prototype dat gevalideerd is met gebruikers. De ideale compacte (en goedkope) start van innovatie voor corporates met uitdagingen en ambities.
    Design thinking en teamwork.
  • Concept nieuwe mijn-omgeving van overheidsorganisatie

  • Implementeren van UX research bij sportmerk

  • I.A. van app voor telecomprovider


    Informatie Architectuur ontwerp van de organisatie van informatie. Welke informatie wordt waar getoond? Welke schermen zijn nodig en welke navigatie sluit het beste aan bij wat gebruikers willen doen? Een doordachte I.A. is het uitgangspunt voor het interactieontwerp, layout en grafisch ontwerp.
  • Coaching van in-house UX teams


    UX-rescue hulp voor ontwerp- en productteams die twijfelen of vastlopen. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Of twijfel je of de gekozen richting wel de juiste is. Met de frisse blik van een buitenstaander helpen we teams om het probleem te identificeren en een oplossingsrichting te kiezen, zodat met hernieuwde focus en energie verder gewerkt kan worden.
  • Strategische snelkookpan voor diverse bedrijven


    Strategische snelkookpan In een aantal sessies werken we met alle stakeholders naar een heldere visie op het product of de dienst. Er ontstaat een gezamenlijk overzicht en inzicht in kenlpunten, uitdagingen en kansen.
  • Branding voor tandartspraktijk


    Branding de identiteit van je bedrijf. Je visitekaartje—letterlijk. Wat wil je uitstralen? Welke kernwaarden vormen de basis voor je bedrijf en wat voor huisstijl past daarbij?
    Lees meer over lettertype, layout en logo.
  • Ontwerp en bouw van website voor bridgeclub


    We bouwen met regelmaat zelf websites. Zo houden we onze kennis up-to-date van wat er kan in een browser en hoeveel moeite verschillende dingen kosten. En omdat we vinden dat goede ontwerpen rekening houden met het maakproces. Online producten zijn geen klikbare plaatjes, maar een responsive systeem dat op alle schermgroottes prettig moet werken. Dat vergt kennis van code.
    Illustraties en website voor een bridgeclub.
  • Onderzoek naar OV-chipkaart


    Onderzoek uitzoeken hoe iets werkt. In dit geval hoe de Nederlandse OV-chipkaart werkt voor mensen die internationaal reizen met de trein. Tegen welke problemen lopen de reizigers aan? Begrijpen buitenlanders die per trein ons land binnenkomen wat de bedoeling is? En hoe ze het station uit kunnen komen?
    Bekijk onze bevindingen.
  • Eerste website van mbstudio


    Eerste website altijd lastig. Wat kun je op je site zetten als je eerste project nog moet beginnen en je nog druk bezig bent met het opstarten van je eigen bedrijf in de avonduren?
    Dit hebben wij ervan gemaakt in 2016.
  • Bedrijfsnaam kiezen


    Als je graag beslissingen neemt op basis van feiten, en je adviseert je klanten om onderzoek te doen, hoe kies je dan de naam voor je studio? Fact-based natuurlijk ;) Compleet met schetsen, prototypes en onderzoek.
    Lees het hele verhaal.
  • adidas
  • Arcadis
  • Boom juridische uitgevers
  • Centraal Bureau Rijvaardigheid
  • ING
  • knab
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken
  • Nederlandse Spoorwegen
  • Schaal+
  • Squla
  • Delft University of Technology
  • User Intelligence
  • UX academy
  • uxinsight

Omdat wij geloven dat digitale producten het leven beter kunnen maken.


Waarom je iets doet is minstens zo belangrijk als wat je doet. Wij geloven in human-centered-design: producten en diensten die zijn ontworpen vanuit de mens. Wij vinden dat goede websites, apps en online diensten ons leven makkelijker en prettiger maken. En dat de impact van deze producten op ons leven—en dat van onze kinderen—steeds groter wordt.
Daarom zetten wij graag onze talenten in om digitale producten zo goed mogelijk te maken.

Heb jij een uitdaging? Neem dan contact met ons op.

We denken graag mee en kunnen meestal helpen. Je kan ons mailen via studio@mbstudio.nl