Arbeidsrecht updates

“Alsof je de belangrijkste zaken op een presenteerblaadje aangeboden krijgt.”

Elke week krijgen de arbeidsrecht advocaten van Nederland een email waarin alle jurisprudentie voor hen is opgesomd. De belangrijkste zaken worden kort besproken. Wij maakten een nieuw ontwerp voor deze mails en de bijbehorende website. Advocaten kunnen daar de redactionele samenvattingen van alle zaken binnen het arbeidsrecht lezen en doorzoeken. Ook biedt de site relevant nieuws, ontwikkelingen in wetgeving en juridische commentaren.

Boom juridische uitgevers

Uitgeverij Boom geeft onder andere juridische boeken en tijdschriften uit. Binnen verschillende vakgebieden maken gespecialiseerde redacties samenvattingen van alle uitspraken, zodat advocaten op de hoogte kunnen blijven van de jurisprudentie binnen hun vakgebied.
Voor arbeidsrecht zijn dit de ‘AR-updates’ die gestuurd worden aan alle leden van de Vereniging van Arbeidsrecht Advocaten Nederlands (VAAN).

Ontwerp op basis van onderzoek

Gericht gebruikersonderzoek gaf een duidelijk beeld van hoe advocaten de AR-updates mail en website gebruiken en wat er beter kan. De interviews maakten duidelijk dat de content bijzonder goed wordt gewaardeerd. Zo goed zelfs, dat advocaten aangeven dat het doornemen van de wekelijkse mail een onmisbaar ritueel in hun werk is.

“Alsof je de belangrijkste zaken op een presenteerblaadje aangeboden krijgt”.

Het presenteerblaadje kan wel wat beter. De leesbaarheid van de artikelen en samenvattingen was niet zo best en de hoeveelheid afleiding op de website bemoeilijkte het focussen op de toptaak: het lezen van de tekst.

Het lettertype ‘Brando’ wordt uitgegeven in Den Haag, de thuisstad van Boom juridische uitgevers. Metadata, labels en andere teksten die niet van de hand van de redactie zijn, staan in het schreefloze jonge broertje: ‘Brando Sans’.

Typografie voor professionele lezers

Jurisprudentie heeft geen plaatjes. Ook geen foto’s. Het is tekst. Advocaten scannen titels, lezen de essentie van een zaak, en wellicht de volledige tekst met alle juridische details. Leessnelheid, overzicht en het faciliteren van ‘diagonaal lezen’ is essentieel voor een goede gebruikservaring van de AR-updates.

Lettergrootte en regelafstand zijn geoptimaliseerd per schermformaat en vormen het horizontale grid voor de layout. De regellengte van ca. 70 tekens bepaalt (op grotere schermen) de kolommen.

Een maatsysteem voor elk formaat

Met prototypes bepaalden we voor verschillende devices de optimale lettergrootte en regelafstand voor het scannen en lezen van langere teksten in het lettertype ‘Brando’. Zowel het verticale grid (kolommen) als het horizontale grid (baseline grid) komen voort uit de typografie, waardoor een kalme bladspiegel kan worden ontworpen waarin alle elementen een natuurlijke plaats hebben.

Bladspiegel zonder ruis

Uit het gebruiksonderzoek was duidelijk gebleken welke taken gebruikers op de verschillende pagina’s willen uitvoeren. Alles wat niet bijdraagt aan die taak - en dus afleidt - is weggelaten.

De pagina’s krijgen hierdoor een sterke focus en een logische flow. Boven een uitspraak worden alleen de details getoond die relevant zijn vóór de tekst gescand wordt, zoals waar de uitspraak is gedaan en wie de partijen waren. De overige details van de zaak worden getoond onder de samenvatting. Daar wordt ook gerelateerde content getoond en de mogelijkheid om verder te zoeken binnen het onderwerp. Of om een zoekterm in te geven.

Deze benadering maakt een traditionele hoofdnavigatie bovenaan alle pagina’s overbodig en faciliteert meer inhoudelijke routes door de content.

Responsive en schaalbaar

De pagina’s zijn volledig responsive en maken gebruik van oplossingen die zich goed laten vertalen naar zowel grote als kleine schermen. De eenvoudige opzet en de ingetogen grafiek die in dienst staat van de tekst, maken dat de website met geringe inspanningen te bouwen en te onderhouden is.

Met dank aan Karin den Bouwmeester, Steven Nooy, Sander Onland en Wirt Soetenhorst.

English

is een no-nonsense UX bureau.


Als creatieve ingenieurs houden wij van complexe uitdagingen. We ontwerpen oplossingen die logisch zijn voor gebruikers en focussen op kwaliteit. We kiezen voor een compact bureau, zodat elke klant onze volle aandacht krijgt. Samen brengen wij ruim 20 jaar ervaring mee.

Bart + Meike: ingenieurs met een focus op mensen.
Meike Mak design researcher en UX specialist—industrieel ontwerpen (cum laude), TU Delft. Meike duikt graag diep in de belevingswereld van gebruikers en geeft trainingen in UX research en interviewtechnieken. Ze houdt van bergen, squash en bordspellen en is moeder van Willem.
Bart van Lieshout ontwerper—architectuur (cum laude), TU Delft. Bart werkte 10 jaar als architect aan complexe gebouwen zoals ziekenhuizen. Hij is gefascineerd door grids, typografie en altijd op zoek naar elegante oplossingen. Naast zijn werk zingt Bart als solist in klassieke muziek. Hij is vader van Domino.

Onze specialiteit is fact-based design.


Dat betekent dat we onze ontwerpen baseren op feiten en inzichten. We doen onderzoek naar de behoeften van de mensen die een product of dienst gebruiken. Deze wensen en behoeften brengen we samen met de ambities van de organisatie in de vorm van een concept.


Concept een strategische basis voor het ontwerp. We ontwerpen een oplossing voor de essentie van het vraagstuk. Van hieruit schetsen we de belangrijkste functionaliteiten, zodat de principes en structuur helder worden. De vorm van een concept kan per project sterk verschillen.
Een goed concept is het halve werk. Het is een basis voor het prioriteren en plannen van functionaliteiten, het overtuigen van stakeholders en het maken van een roadmap. Voor agile teams vormt het concept een duidelijke high-level context, essentieel bij grote of complexe projecten.
We beginnen altijd met schetsen en werken met onze klanten van grof naar fijn. Zo kunnen we snel itereren en voorkomen we dat dure stappen opnieuw moeten.

Wij helpen ambitieuze organisaties om online projecten succesvol te maken.


Ons werk is vaak van strategisch belang voor onze klanten, dus we kunnen niet alles laten zien.
  • Ontwerp van online diensten voor pensioenuitvoerder

  • Ideation van inkoopsoftware voor de Rijksoverheid


    Ideation het genereren van ideeën en oplossingsrichtingen. Samen met de inkoopprofessionals van de overheid ontwikkelde we een klikbaar prototype van hoe het inkoopproces in de toekomst gefaciliteerd kan worden.
    Lees meer over dit project.
  • Ontwerp van website en maildienst voor advocaten


    Ontwerp een helder plan van wat er moet gaan komen. Op basis van onderzoek maakten we schetsen, grafische ontwerpen en prototypes. De site is live gegaan in 2017 en samen met het ontwikkelteam werken we agile aan uitbreidingen en verbeteringen.
    Bekijk wat we ontworpen hebben. En waarom.
  • Design Sprints


    Design Sprints een door Google Ventures ontwikkeld format om in 5 werkdagen te komen tot een prototype dat gevalideerd is met gebruikers. De ideale compacte (en goedkope) start van innovatie voor corporates met uitdagingen en ambities.
    Design thinking en teamwork.
  • Concept nieuwe mijn-omgeving van overheidsorganisatie

  • Implementeren van UX research bij sportmerk

  • I.A. van app voor telecomprovider


    Informatie Architectuur ontwerp van de organisatie van informatie. Welke informatie wordt waar getoond? Welke schermen zijn nodig en welke navigatie sluit het beste aan bij wat gebruikers willen doen? Een doordachte I.A. is het uitgangspunt voor het interactieontwerp, layout en grafisch ontwerp.
  • Coaching van in-house UX teams


    UX-rescue hulp voor ontwerp- en productteams die twijfelen of vastlopen. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Of twijfel je of de gekozen richting wel de juiste is. Met de frisse blik van een buitenstaander helpen we teams om het probleem te identificeren en een oplossingsrichting te kiezen, zodat met hernieuwde focus en energie verder gewerkt kan worden.
  • Strategische snelkookpan voor diverse bedrijven


    Strategische snelkookpan In een aantal sessies werken we met alle stakeholders naar een heldere visie op het product of de dienst. Er ontstaat een gezamenlijk overzicht en inzicht in kenlpunten, uitdagingen en kansen.
  • Branding voor tandartspraktijk


    Branding de identiteit van je bedrijf. Je visitekaartje—letterlijk. Wat wil je uitstralen? Welke kernwaarden vormen de basis voor je bedrijf en wat voor huisstijl past daarbij?
    Lees meer over lettertype, layout en logo.
  • Ontwerp en bouw van website voor bridgeclub


    We bouwen met regelmaat zelf websites. Zo houden we onze kennis up-to-date van wat er kan in een browser en hoeveel moeite verschillende dingen kosten. En omdat we vinden dat goede ontwerpen rekening houden met het maakproces. Online producten zijn geen klikbare plaatjes, maar een responsive systeem dat op alle schermgroottes prettig moet werken. Dat vergt kennis van code.
    Illustraties en website voor een bridgeclub.
  • Onderzoek naar OV-chipkaart


    Onderzoek uitzoeken hoe iets werkt. In dit geval hoe de Nederlandse OV-chipkaart werkt voor mensen die internationaal reizen met de trein. Tegen welke problemen lopen de reizigers aan? Begrijpen buitenlanders die per trein ons land binnenkomen wat de bedoeling is? En hoe ze het station uit kunnen komen?
    Bekijk onze bevindingen.
  • Eerste website van mbstudio


    Eerste website altijd lastig. Wat kun je op je site zetten als je eerste project nog moet beginnen en je nog druk bezig bent met het opstarten van je eigen bedrijf in de avonduren?
    Dit hebben wij ervan gemaakt in 2016.
  • Bedrijfsnaam kiezen


    Als je graag beslissingen neemt op basis van feiten, en je adviseert je klanten om onderzoek te doen, hoe kies je dan de naam voor je studio? Fact-based natuurlijk ;) Compleet met schetsen, prototypes en onderzoek.
    Lees het hele verhaal.
  • adidas
  • Arcadis
  • Boom juridische uitgevers
  • Centraal Bureau Rijvaardigheid
  • ING
  • knab
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken
  • Nederlandse Spoorwegen
  • Schaal+
  • Squla
  • Delft University of Technology
  • User Intelligence
  • UX academy
  • uxinsight

Omdat wij geloven dat digitale producten het leven beter kunnen maken.


Waarom je iets doet is minstens zo belangrijk als wat je doet. Wij geloven in human-centered-design: producten en diensten die zijn ontworpen vanuit de mens. Wij vinden dat goede websites, apps en online diensten ons leven makkelijker en prettiger maken. En dat de impact van deze producten op ons leven—en dat van onze kinderen—steeds groter wordt.
Daarom zetten wij graag onze talenten in om digitale producten zo goed mogelijk te maken.

Heb jij een uitdaging? Neem dan contact met ons op.

We denken graag mee en kunnen meestal helpen. Je kan ons mailen via studio@mbstudio.nl